مطالعات فضای مجازی

کوتاه نوشته هایی درباره مهمترین مسائل و چالش های فضای مجازی

مطالعات فضای مجازی

کوتاه نوشته هایی درباره مهمترین مسائل و چالش های فضای مجازی

گزارش نتایج محسوس بوجود آمده بر اثر استفاده از اینترنت

این گزارش در سال 2015 توسط الن هلسپر، الکساندر ون دورسن و ربکا اینون و با حمایت موسسه اینترنت آکسفورد، دانشگاه تونته و مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن انجام شده است.

این پژوهش با استفاده از دو روش کمی و کیفی انجام شده است. این گزارش تلاش می کند تا نتایج محسوس استفاده از اینترنت را در حوزه های اقتصاد، فرهنگ، اجتماع و روابط فردی مشخص کند.

مصاحبه های شناختی برای این پژوهش بین نومابر 2013 تا ژانویه 2014 در انگلستان و هلند با 25 شرکت کننده انجام شده است. این مصاحبه با هدف شناسایی شاخص های اندازه گیری نتایج محسوس بوجود آمده بر اثر استفاده از اینترنت برای استفاده در روش پیمایشی انجام شده است. در روش پیمایشی نیز ابتدا یک پیش آزمون و سپس آزمون نهایی انجام شده است.

آنها در این تحقیق به این نتیجه رسیدند که درگیری در یک فعالیت مشخص آنلاین ضرورتا به نتیجه محسوس آفلاین منجر نخواهد شد. همچنین محققان اعلام کردند که کسانی که در یکی از حوزه های پیش گفته به یک نتیجه مشخص رسیده اند ضرورتا در حوزه دیگر به نتیجه نرسیده اند.

نتیجه مهم دیگر این تحقیق این است که برای اینکه درگیری در یک فعالیت آنلاین به یک خروجی مشخص منجر شود مهارتهای دیجیتال ضروری هستند. البته باید ذکر کرد که محققان بین رسیدن به یک خروجی و رضایت از آن تفکیک قائل شده اند.

آنها رابطه رسیدن به یک خروجی بین این حوزه ها با یکدیگر و همبستگی پیرسون بین آنها را در شکل زیر نشان داده اند.

دیاگرام زیر نیز رابطه رضایت در رسیدن به یک خروجی بین این حوزه ها و همبستگی آنها با یکدیگر را نشان می دهد.

در نهایت دیاگرام های زیر چهار حوزه مشخص از نتایج را به همره حوزه های زیر مجموعه آنها ارائه می کنند که در تجقیق در مورد اینترنت بسیار می تواند موثر و مفید واقع شود.

نقطه قوت این پژوهش در جامع و کامل بودن آن است. این پژوهش رابطه بین رفتار آنلان و آفلاین را نشان داده که در بسیاری از تحقیقات می تواند بکار آید. همچنین محققان در سایت مربوطه تمام اطلاعات راجع به این تحقیق را قرار داده اند که هم بعنوان یک کار آموزشی می تواند مورد استفاده قرار گرفته و هم از ابزارهای اندازه گیری آن می توان در تحقیقات دیگر استفاده کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.