مطالعات فضای مجازی

کوتاه نوشته هایی درباره مهمترین مسائل و چالش های فضای مجازی

مطالعات فضای مجازی

کوتاه نوشته هایی درباره مهمترین مسائل و چالش های فضای مجازی

شهر دیجیتالی، راهی برای رشد و توسعه

در گزارش این هفته نگاهی می کنیم به برخی طرح های شهرهای دیجیتالی موفق در دنیا و استراتژی های آنها.

نیویورک: تا سال 2014، سه نقشه راه (2011، 2012، 2013) برای شهر دیجیتال نیویورک ارائه شد و این شهر را به یکی از شهرهای پیشرو در این زمینه تبدیل کرده است. در این طرح ها الگوریتم های مناسبی برای درگیر کردن شهروندان و صنایع و شرکت های اقتصادی در شهر دیجیتال ارائه شده است. بعنوان مثال در این طرح، توسعه و تقویت رسانه های اجتماعی برای ارتباط با شهروندان و همچنین تقویت بخش تکنولوژی شهر برای ارتقای آموزش ها و مهارت های شهروندان مورد توجه قرار گرفته است.

5 حوزه مهم که در این طرح بدانها پرداخته شده است عبارتند از دسترسی، حکمرانی باز، مشارکت، صنعت و آموزش.

شیکاگو: طرح فنآورانه شیکاگو (2013) بدلیل ابتکارات، استراتژیهای شفاف و همچنین عملی بودنش مورد توجه است. در این طرح چشم انداز موجزی از شهر بعنوان محلی که تکنولوژی زمینه تحقق فرصت ها، شمول، مشارکت و خلاقیت را فراهم می کند ارائه شده است. در این طرح جدولی وجود دارد که نقاط قوت تکنولوژی برای شهر به همراه فرصت هایی برای مزایای عمومی و راهنمای اقدامات آینده را بطور خلاصه گرد آورده است. این طرح 28 محور اصلی را حول 5 استراتژی کلی سازماندهی کرده است: نسل بعدی زیرساخت ها؛ هر اجتماعی، اجتماع هوشمند است؛ حکمرانی کارا، اثربخش و باز، خلاقیت مدنی و رشد بخش تکنولوژی. این طرح از طریق ابتکار « مسیر عمومی دیجیتال» که درباره لوازم جانبی خیابان، پیاده رو و دیگر مسیرهای عبور و مرور است،  به سیاستگذاری شهری مرتبط می شود. این ابتکار، یک نمونه از ابتکارات باارزش طرح شیکاگو است.

لندن: طرح لندن هوشمند (2013) به دو دلیل قابل توجه است. اول اینکه در این طرح لندن بعنوان یک شهر "هوشمند" معرفی شده است. دلیل دوم نیز اتخاذ یک چهارچوب جاه طلبانه رو به جلوی مستمر است که در دل نظام حکمرانی یک محدوده جغرافیایی محدود معرفی شده و به همکاری های بعدی با دولت ملی و محلی وابسته است. این طرح چشم انداز موفقیت لندن در زیرساخت های تکنولوژی اطلاعات و اقتصاد اطلاعاتی را به هم پیوند زده است. این طرح دارای 7 استراتژی کلی است: 1) لندنی ها در حالت اصلی، 2) با دسترسی آزادانه به داده ها، 3) استعدادهای خلاقانه و تکنولوژیکی و تحقیقاتی لندن را تحت فشار قرار می دهند، 4) و بوسیله شبکه ها گرد هم می آیند، 5) تا موجب پیشرفت و رشد لندن شوند، 6) و شورای شهر را برای خدمت راسنی بهتر به شهروندان قادر می سازند و 7) در نهایت تجربه زندگی در یک لندن هوشمند تر را به همه ارائه می دهند. برای هر یک از این راهکارها، 3-5 گام عملیاتی و 2-3 مثال از پروژه های در حال اجرا نیز ارائه شده است.

سان فرانسیسکو: طرح تکنولوژی ارتباطاتی و اطلاعاتی سان فرانسیسکو (2015، 2013) بیشتر از دیگر طرح ها بر حمایت های دولتی و رسمی تکیه دارد. در این طرح بر حمایت و سرمایه گذاری مستقیم سازمان های شهری در تکنولوژی برای استفاده های عمومی تاکید شده است. در این طرح 153 ابتکار (که بزرگترین رقم در طرح های موجود است) حول 3 استراتژی گردآوری شده است: 1) حمایت، نگهداری و امن کردن زیرساخت های حیاتی، 2) افزایش کارایی و اثر بخشی و 3) ارتقای دسترسی و شفافیت. این طرح مثال بسیار خوبی از چشم انداز عملیاتی برای حمایت از و تکامل تکنولوژی که خدمات شهری را توسعه می دهد است. این طرح از دو نظر یکتاست: تاکید بر امنیت و آمادگی در برابر فجایع که هر دو سال کدهای آن باید بروز شود و همچنین وجود بودجه مشخص و توضیحات مربوط به هر برنامه که چگونگی تامین مالی آن بطور دقیق بیان شده است.

بارسلونا: بارسلونا در دهه های اخیر جایگاه خود را بعنوان یکی از شهرهای بین المللی پیشرو در زمینه هوشمند شدن تثبیت کرده است. استراتژی شهر هشمند بارسلونا در سال 2011 آغاز شد اما برخلاف طرح های دیگر، بطور مداوم بسته پروژه های آن که زیرساخت های عظیم شهر مانند سیستم برق، حمل و نقل، انرژی و آب را در بر می گیرد مورد ارزیابی مجدد قرار می گیرد. تمام طرح های دیگر با تمرکز بر رشد و تقویت دولت الکترونیک و دسترسی آزادانه به اطلاعات که ارزانتر هستند از رفتن به سمت بخش زیرساخت های پر هزینه شهری خودداری کرده اند. استراژی بارسلونا از 24 پروژه که در 11 زمینه و 3 طبقه شامل ساختار(7 استراتژی)، اطلاعات (13 استراتژی) و جامعه (2 استراتژی) و 2 استراتژی درباره همکاری و موقعیت یابی بین المللی  دسته بندی شده اند تشکیل شده است.

افق شهر دیجیتالی باسلونا، طبق گفته های مدیر این پروژه یعنی جولیا لوپز-ونتورا، تبدیل شدن به شهری است که با همه دنیا هایپر لینک شده است در عین حالی که به شهروندانش اجازه می دهد اگر می خواهند در همسایگی های محلی خود به زندگی ادامه دهند.

هنگ کنگ: طرح 21 گانه دیجیتالی هنگ کنگ بعنوان یک ناحیه خودمختار، بر تقویت بخش IT بعنوان قسمتی از طرح توسعه کلی اقتصادی و سیاسی این ناحیه و همچنین استراتژی ای برای خلاقیت در شیوه حکمرانی تمرکز دارد. این طرح، 13 ابتکار را در 4 هدف استراتژیک قرار داده است: 1) ساخت یک پلتفرم مناسب برای ساکنان و صنایع، 2) تحقیق و توسعه و اطلاعات آزاد، 3) گسترش واحدهای IT به سرزمین اصلی چین و خارج و 4) یکپارچه کردن خدمات عمومی با خدمات در حال رشد دولت الکترونیک. طرح هنگ کنگ چهار تکنولوژی اصلی را حمایت می کند: محاسبه گری ابری، تحلیل کلان داده ها، اینترنت اشیاء و ارتباطات بی سیم و چند زمینه ای.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.