مطالعات فضای مجازی

کوتاه نوشته هایی درباره مهمترین مسائل و چالش های فضای مجازی

مطالعات فضای مجازی

کوتاه نوشته هایی درباره مهمترین مسائل و چالش های فضای مجازی

فرهنگ در فضای مجازی

گسترش تکنولوژیهای جدید ارتباطی و اطلاعاتی از دهه 70 به اینسو با پیدایش اینترنت رشد و شتابی بی نظیر بخود گرفت بگونه ای که بسیاری از اندیشمندان آن را نشانه ظهور دورانی جدید در جهان دانستند. به موازات این گسترش، تکنولوژیهای جدید هر چه بیشتر افراد را درگیر خود ساخته و روابط اجتماعی و ارتباطی در جوامع مختلف را بصورت بنیادین عوض کردند، به همین دلیل برخی مانند کستلز آن را جامعه شبکه ای نامیدند تا بتوانند دنیای جدید را توضیح دهند.

در حال حاضر نشانه عصر اطلاعات بیشتر در استفاده از اینترنت و آمار بالای افراد حاضر در آن که به فضای مجازی قدرت و تعین بی مانندی بخشیده است دیده می شود. در سال 2014 روند رشد کاربران اینترنت با شدت بسیار زیادی دنبال شد بگونه ای تعداد این افراد به بیش از 3 میلیارد نفر رسید، در واقع در حال حاضر 42 درصد از کل افراد جهان به اینترنت دسترسی دارند که نسبت به سال گذشته که این امار 35 درصد بوده است، 7 درصد افزایش داشته اند. از سوی دیگر محبوبیت رسانه های اجتماعی مانند سایت های شبکه اجتماعی، اپ های پیام رسان و ... باعث شده تا آمار کاربران این رسانه ها به بیش از 2 میلیارد نفر برسد. همچنین موبایل هوشمند در حال حاضر به یکی از اصلی ترین وسایل ارتباط به اینترنت تبدیل شده است. در سال گذشته میلادی ضریب نفوذ موبایل در جهان به بیش از 50 درصد رسید و تعداد ارتباطات موبایلی فعال از جمعیت جهان پیشی گرفت، علاوه بر این در سال گذشته اغلب افرادی که به اینترنت برای اولین بار متصل شده اند از طریق موبایل اینکار را انجام داده اند (کمپ، 2015). اعداد دیگری نیز که در این زمینه منتشر شده همین روند افزایشی را ثابت می کند و نکته جالب توجه رشدی است که این ارقام هر سال نسبت به سال گذشته پیدا می کنند.

در کشور ما نیز رشد اینترنت روند مشابهی را طی کرده است و مانند دیگر کشورها، در سالهای اخیر میزان استفاده از موبایل های هوشمند رو به فزونی گذاشته است. در حال حاضر تعداد کاربراین ایرانی 46 میلیون و 800 هزار نفر اعلام شده است (internetworldstats, 2015). این در حالیست که تعداد کاربران ایرانی در سال 2000، تنها 250 هزار نفر بوده است و طی مدت 15 سال رشدی فوق العاده را تجربه کرده است (همان).

طبق این آمار در حال حاضر ضریب نفوذ اینترنت در ایران بیش از 57 درصد است. از طرف دیگر استفاده از موبایل های هوشمند نیز برای اتصال به اینترنت و دیگر کاربردها، تبدیل به روند غالب شده است. در حالیکه در سال 1392 حدود 2 میلیون موبایل هوشمند در ایران استفاده می شد، این آمار تا پایان سال 1394 به 40 میلیون دستگاه خواهد رسید (دیجیاتو، 1394).

این گسترش تاثیرات فرهنگی ای نیز داشته و به نوعی به ایجاد و تبلور فرهنگ در فضای مجازی منتشر شده است. این فرهنگ نیر اقتضائات و ویژگی های خاص خود را دارد که در ادامه به برخی از مهمترین آنها اشاره می کنیم.

فرهنگ در فاضی مجازی سیال است، در حالیکه فرهنگ در فضای واقعی ثبات دارد و دارای اجزایی دایمی است که باعث می شود بین اعضای فرهنگ های مختلف بتوان به راحتی تفکیک قائل شد اما فرهنگ در فضای مجازی از سیالیت و عدم ثبات برخوردار است. از اینجا به ویژگی بعدی فرهنگ در فضای مجازی می رسیم که تغییر پذیری است. فرهنگ در فضای مجازی در عین سیالیت، از خصلت تغییر پذیری بالایی نیز برخوردار است و علاوه بر این می توان گفت هر فرهنگی در فضای مجازی در تعامل نزدیک با فرهنگ های دیگر قرار دارد و به نوعی ما با فرهنگ های چندپاره که از ترکیب و امتزاج انواع فرهنگ ها بوجود آمده اند مواجه می شویم.

به اضافه، فرهنگ در فضای مجازی زمان و مکان ندارد. زمان و مکان بطور سنتی عناصری در نظر گرفته می شوند که مرزهای فرهنگ را مشخص می سازند و فرهنگ درون آنها شکل میگیرد اما دیگر در فضای مجازی این مرزهای محدود کننده وجود ندارند بنابراین فرهنگ قدرت بازی بیشتری پیدا می کند و نمایش آن گسترده تر می شود. در مجموع می توان گفت که فرهنگ در فاضی مجازی بیشتر به همه چیز بودن خود نزدیک می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.